Divadelní pořady pro nejmenší
divadelní představení pro mateřské školy a nižší ročníky základních škol,
pro menší divadla a kulturní střediska, pořádající představení pro děti
Přehled titulů:
O malém tygrovi
Byl jednou jeden dvoreček
Jak to bylo, pohádko?
Medvědí pohádky
Velká medvědí pohádka
Zimní medvědí pohádka
Čertovská pohádka
Velká čertovská pohádka
Barevná „strašidelná“ pohádka
Tři prasátka...aneb... Loupežnická pohádka
Řemeslnické písničky
Pohádky pro Dášenku
Když jsem já sloužil
Dračí pohádky ( podzim, zima, jaro, léto)
Předškolácká pohádka
Ořechová pohádka
O tom, co se možná stalo - vánoční pohádky
... a pořady se zvláštním posláním:
Byla jednou jedna hora (ekologie - třídění odpadu)
O Karkulce a Smolíčkovi (sociální bezpečnost)
Černobílé vykřičníky ( o šikaně - pro ZŠ)
Horror v české pohádce (literární pořad pro ZŠ)
Hraje Jarmila Enochová
Délka představení vždy 40-45 minut
Všechna představení jsou doplněna písničkami s doprovodem kytary, ke zpěvu se diváci postupně přidávají.
Všechna představení jsou loutková, i když se většinou nejedná o klasické typy loutek. Tyto „loutky-neloutky“ poskytují iluzi jednajících postav, ale zároveň jsou vyrobeny z běžně dostupných předmětů a materiálů. Shlédnutí představení může být inspirací pro děti i dospělé k vlastní tvořivé výtvarné i divadelní činnosti.
Výprava je většinou velmi variabilní, takže se bez problémů vejde do menších prostor mateřských škol, ale zároveň s užitím stejných prostředků dokáže bohatě zaplnit i divadelní jeviště.
Podrobné informace o představeních
O malém tygrovi
Pruhovaná pohádka o tygříkovi, který se všeho tuze bál, ale také byl velmi pyšný na své krásné tygří pruhy.
Strach a tygří pruhy však nemohou být pohromadě! A tak se stalo, že tygřík za trest o své krásné pruhy přišel. Moc a moc by je chtěl získat zpátky! Vydal se tedy do světa hledat odvahu... Ale jak se hledá odvaha? Dá se koupit? Je možné jí jen tak najít? Možná by pomohlo si zazpívat, protože s písničkou je každá tíha lehčí... A tak si tedy tygřík zpívá, zatímco chodí sem a tam po zatím neznámém světě. Ale zdá se, že pro něj odvaha nikde není. Najde jí teprve, když hledat přestane, a zároveň pozná, že strach může být náhle docela jiný...
Didaktický prvek - procvičení hlásky „r“
Délka představení cca 40 minut
Technické požadavky: větší stůl (v hernách AŠ dva dětské stoly)
Loutky: tygřík - jednoduchý stylizovaný maňásek, ostatní jednající postavy jsou vyrobeny z výtvarně pojednaných a oblečených cedníků
Texty písniček:
Píseň úvodní a závěrečná
Jedna dvě tři čtyři pět
kolem nás je velký svět
každý z nás se trochu bojí
že v tom světě neobstojí
Každý jednou něco ztratí
nepomůže když se vrátí
je třeba jít vždycky dál
i když pláče kdo se smál
Jedna dvě tři čtyři pět
kolem nás je velký svět
cesta nebo pěšina
už pohádka začíná
Píseň tuze odvážných tygrů
/: Vrrr a vrrr a vrrrr :/
zavrčí tygr
každý tygr vrčet umí
strachu vůbec nerozumí
/: Vrrr a vrrr a vrrrr :/
mračí se tygr
na každého kdo má strach
kdo má srdce v kalhotách
/: Vrrr a vrrr a vrrrr:/
Píseň malého tygra
Jedna dvě tři čtyři pět
kolem nás je velký svět
ten svět mi vzal moje pruhy
nepomůže nikdo druhý
Je to velké trápení
těžké jako kamení
musím najít odvahu
i když to dá námahu
Byl jednou jeden dvoreček
představení pro nejmenší na motivy české lidové pohádky
Známý příběh o kohoutkovi a slepičce, v novém zpracování, plném písniček i překvapivých vysvětlení.
Proč potřebovala studánka šátek?
Proč pradlenka tolik vzdychala?
Proč se švec mračil a co kravička marně hledala?
Proč louka fňukala a proč se nešťastný mrak schovával?
Pohádka je i o tom, že každý má své starosti, přání a trápení, a každý má na světě své místo!
V každém prostředí zazní jedna známá písnička, kterou si diváci mohou zazpívat, i když občas trochu jinak, než se obvykle písničky zpívávají.
Svou píseň má i ustaraná slepička a tu se jistě všichni během představení dobře naučí!
Didaktický prvek - mimika, gesta, rytmizace
Délka představení cca 40 minut
Technické požadavky: 1x židle, stůl
Loutky: Kohoutek a slepička jsou stylizované, cca 40cm vysoké a 50cm široké textilní maňásky, které se dají použít jako hrající „čepice“
Jednotlivá prostředí tvoří plošné obrázkové loutky, připevněné na kruhovém podkladu, s pohyblivými výrazovými prvky
Byl jednou jeden dvoreček
(píseň starostlivé slepičky)
Byl jednou jeden dvoreček
a na dvorečku domeček
před domečkem mistička
a v té mističce vodička
Voda byla a už není
to je tedy nadělení
můj kohoutek musí pít
přišla jsem tě poprosit
Jak to bylo, pohádko?
představení pro nejmenší diváky s verši Františka Hrubína
Čtyři veršované pohádky z knihy „2 x 7 pohádek“ ( O chytrém Budulínkovi, O veliké řepě, Kuřátko v obilí, Zvířátka a loupežníci)
Scénu tvoří dva proutěné koše a pruhované vysoké obdélníkové kulisy, které variabilně vytvářejí různá prostředí pro jednotlivé pohádkové příběhy.
Protože básničky mají velmi blízko k písničkám, úvodní i závěrečné verše každé pohádky jsou zpívané. Jednoduché melodie se diváci jistě rychle naučí a ke zpěvu se přidají. Ke zpěvu se postupně přidává rytmizace.
A kdo je šikovný, může si vyzkoušet i různě rychlou rytmizaci....
Pro děti, které snad pohádky Františka Hrubína neznají, bude jistě zajímavé seznámení touto stylizovanou podobou známých pohádek. A diváci, kteří pohádky naopak dobře a často nazpaměť znají, si jistě rádi vychutnají jejich divadelní zpracování, které může být inspirací i pro případné vlastní jevištní pokusy a projevy.
Didaktický prvek - seznámení a práce s poezií F.Hrubína, rytmizace
Délka představení cca 40 minut
Technické požadavky: dvě stejně vysoké židle
Loutky: Každá pohádka je hrána jiným typem loutek
O chytrém Budulínkovi - animovatelné loutkové „hračky“
O veliké řepě - plošné textilní loutky
Kuřátko v obilí - Kuřátka tvoří trikotýnem potažené polystyrenové koule, jednotlivá pole znázorňují různě barevné pruhované kulisy
Zvířátka a loupežníci - animovatelné „hračky“ - zvláštní druh „loutek“, který vznikl spojením míčku, tvarovaného molitanu a pružné síťky...
Toto představení může být pro diváky rovněž inspirací k výrobě vlastních jednoduchých „loutek“.
Medvědí pohádky (nafukovací divadlo)
tři medvědí pohádky na motivy pohádek Hany Doskočilové
„Jak se vychovávají malí medvědi“, „Jak medvěda Barnabáše rozbolela záda“, „Jak medvěd Ťapák našel štěstí“
Těmto pohádkám předchází vyprávění o Medvědí hoře, na které se kdysi dávno usadil pohádkový medvědí rod. Hora je samozřejmě také pohádková, tak je skládací a nafukovací, jako nafukovací míč. Jenomže je větší než míč....
...a je na ní všechno, co medvědi - i ti pohádkoví, mají rádi. Rybník, louka, stromy, i cestička, po které se dá chodit do pohádky. Do pohádky medvědí....Pohádkové medvědí bručení umí udělat každý, a dá se přitom i zpívat: Brum, brum.... Tak s písničkou vzhůru do pohádky!
Didaktické prvky - bručení, kolébání, zpěv, rytmizace
Délka představení - cca 40 minut
Technické požadavky - menší stolek, el.zásuvka, prostor cca 3x4 m
Loutky - nejvýraznějším scénickým prvkem je „ Medvědí hora“ - nafukovací textilní objekt 2m vysoký, po „postavení hradu“ je výška až 2,8m
Loutky medvědů jsou cca 30cm vysoké, textilní, plošné
Medvědí písnička Pracovní píseň medvědů
Pojďme tam a zase zpátky Hou hou hou
projdeme se do pohádky medvědi pomohou
do pohádky medvědí pomáhají tuze rádi
medvědi nás nesnědí taky tuze rádi radí
Brum brum.... dup dup dup
Projdeme se všichni spolu za medvědí chlup
navštívit Medvědí Horu ťáp ťáp ťáp
hřej sluníčko hřej za medvědí dráp
medvědům je hej brum brum brum
brum brum ..... sláva medvědům
Velká medvědí pohádka (nafukovací divadlo)
volné pokračování Medvědích pohádek na Medvědí hoře
Jak se malému medvídkovi splnil velký sen
Když jste malí a navíc se přestěhujete někam, kde vás nikdo nezná, a kde vy neznáte nikoho, je ve vás najednou kromě touhy všechno poznat i trocha strachu. Budu si tady mít s kým hrát?
A stejný strach měl i malý medvídek Pepánek, který se k Medvědí hoře přistěhoval.
A první setkání s místními medvíďaty nedopadlo dobře... Pepánek totiž, aby si dodal kuráž, se i dost vytahoval.
A tak šel první noc spát s pocitem, že je sám, že si s ním nikdo nechce hrát, a to proto, že je moc maličký.
A protože, co se zdá první noc na novém místě, to se splní, Pepánek si vysnil velký sen - chce být velkým medvědem. Tak obrovským, že tak velkého medvěda ještě nikdo nikdy neviděl... Je dobré, když se takový sen splní?
Píseň malého medvídka
Já bych chtěl být dospělý
Aby všichni viděli
Budu větší, než je hora
Přerostu každého tvora
V celém světě budu známý
Nebudu se držet mámy
Nebudu se ani bát
S každým budu kamarád
Zimní medvědí pohádka
O tom, jak na Medvědí horu napadl sníh a medvíďata se nechtěla chystat na zimní spánek....
O návštěvě rodiny bílých medvědů a o tom, jak se medvíďata seznámila s medvídkem Běláskem
Čertovská pohádka
na motivy lidových pohádek - představení pro nejmenší
tuto pohádku je možné hrát kdykoliv v průběhu školního roku
Jak vlastně vypadá „správný“ čert? Viděl ho někdy někdo? A v čertovské pohádce by čert asi měl hrát, ale v našem divadle žádný čert není. Proto se nikdo bát nemusí. Ale aby pohádka mohla být čertovská, je potřeba si čerta vyrobit. Třeba - z obyčejného koštěte. Koštěte se přece nikdo nebojí. A když se takové koště postaví do stojánku štětinami nahoru, připevní se mu rohy, oči, uši, ruce, nohy, ocas a tak dále, máme čerta! Jenomže nic neumí. Neví, jak čerti dělají, co vůbec dělají, všechno se musí naučit. Třeba zpívat čertovskou písničku!
Ale hlavně že ho máme a může začít „Čertovská pohádka“ o ustrašeném čertovi, který nedokázal splnit, co se od něj čekalo, a nakonec se sám sebe začal bát....
Didaktické prvky - části hlavy, těla, zpěv, rytmizace
jedním z účelů tohoto výtvarného i celkového pojetí je odbourání mnohdy panického strachu dětí z čertů
Délka představení - cca 40 minut
Technické požadavky - stůl
Loutky - loutka čerta je 160 cm vysoké ploché koště s textilními doplňky, loutky dalších postav jsou cca 60cm vysoké molitanové figury
Čertovská písnička
Ble ble ble ble
dupy dupy
čerti ježí čertí chlupy
hrozně přitom rámusí
i když vůbec nemusí
Ble ble ble ble
dupy dup
seberou vás natošup
do pekla vás odvedou
to prý čerti dovedou...
Velká čertovská pohádka (nafukovací divadlo)
aneb jak se medvíďata nebála čerta – volné pokračování Medvědích pohádek
Na Medvědí horu přišla zima a byl čas jít spát… Ale medvíďatům se spát ještě nechtělo – byla tuze zvědavá, jak vypadá ta tajemná kniha, která se prý objevuje v době prvního sněhu. V té knize je prý napsáno, co kdo z nás za uplynulý rok udělal dobrého, i to, co se mu nepovedlo.
Spolu s knihou se prý objevují i tři tajemné bytosti: Mikuláš, Anděl a Čert…
A právě na čerta byla medvíďata moc zvědavá! Vůbec by se ho nebála!
Až se o tom doslechlo Peklo… „Cože??? Čerta se přece musí bát každý!“
A tak posílalo různé čerty, aby aby medvíďata jaksepatří vystrašili. Splní ten úkol čert Koště, čert Lopata, nebo čert Náfuka???
Čertovská písnička
Ble ble ble ble dupy dupy
čerti ježí čertí chlupy
hrozně přitom rámusí
i když vůbec nemusí
Ble ble ble ble dupy dup
seberou vás natošup
do pekla vás odvedou
to prý čerti dovedou...
Barevná „strašidelná“ pohádka
příběh o „strašidle“, kterého se nikdo nebál
Kdo se nebojí strašidel, ten je jako kluk Vašek, který se nám v pohádce objeví. A kdo by se snad přece jen maličko bál, při pohádce se vůbec bát nemusí - místo něj se trochu bude bát Anička, Vašíkova sestra. Tyhle dvě děti si hrály na louce u lesa, když tu se objevilo...něco bílého! Že by to bylo strašidlo? Ale ono to strašit neumělo, hlavně mělo velké přání - chtělo se to všem líbit! Ale pokud to je strašidlo, musí to umět trochu strašit, jen maličko, z legrace....
A tak se to bílé „něco“ vydalo do pohádkového lesa naučit se nějaké to strašení. Při každém pohádkovém zastavení dostalo od pohádkových bytostí něco, co by mohlo pomoci... Samé krásně barevné věci... a když už znalo všechno, co bylo třeba, trochu zmoklo...
Ale co to vlastně bylo? Odpovědí je hádanka, přidaná k „barevné“ písničce:
„Vídáme to na obloze
když v dešti svítí sluníčko
každému se to moc líbí
zdrží se jen maličko...“
.
Didaktické prvky - barevné spektrum, zpěv, rytmizace
Délka představení - cca 40 minut
Technické požadavky - dvě židle
Loutky - jsou vyrobeny z běžně dostupných předmětů za pomoci textilních doplňků (lopatka na smetí, boty, cedník, hrnec, plechovky...), přesto poskytují dokonalou iluzi pohádkových bytostí a zároveň mohou být pro diváky podnětem k vlastní tvořivé činnosti
Barevná písnička
Barva se za barvou skládá
možná někde právě teď
a kdo rád hádanky hádá
možná najde odpověď
Projdeme spolu lesem
povede nás pěšina
močálem kapradím vřesem...
...už pohádka začíná
Tři prasátka, aneb Loupežnická pohádka
O třech mlsných prasátkách a o pěti loupežnících...
Pohádku o třech prasátkách, která si stavěla domečky, jistě většina diváků dobře zná.... Ale tahle pohádka je jiná. Třetí domeček je postavený, prasátka v něm spokojeně žijí, a vlk už dávno zapomněl, co tu vlastně kdysi chtěl. A prasátka si hospodaří, náramně dobře si vaří, a upečou si borůvkový koláč!
Vůně koláče probudí pět loupežníků, kteří bydlí v blízkém lese...
Oni tihle loupežníci nemohou být každý sám. Je jich pět, jako je pět našich smyslů, a každý z těch loupežníků dovede používat jen jeden jediný smysl...
Didaktické prvky - smysly, zpěv, rytmizace
Délka představení - cca 40 minut
Technické požadavky - větší stůl
Loutky - prasátka jsou cca 30 cm vysoká, molitanová,
loupežníci jsou molitanové hlavy s volnými batikovanými plášti, s výraznými doplňky, charakteristickými pro jednotlivé smysly
„les“ tvoří cca 180 cm vysoké stromy
Píseň mlsných čuníků
Koukám sem a koukám tam
na čempak si pochutnám
zaděláme na koláče
ať nám těsto neuteče
čichám tam a čichám sem
koláče si upečem
zbaštíme je k snídani
bude slyšet mlaskání
mňam mňam mňam
Řemeslnické písničky
hudebně-loutkový pořad na motivy lidové poesie
Jednoduchý příběh líné dcery na vdávání, která si za pomoci „dobrých“ rad své mámy z jednotlivých řemeslníků vybírá ženicha.
Každý nápadník má svou písničku, každý slibuje, co své budoucí ženě zabezpečí, každý si jako zástavu odnese nějaký „dárek“ - dívčin náramek, stuhu, mašli... Ke každému řemeslu zazní lidové verše pochvalné i posměšné.
Většinu písniček diváci znají, a jistě si je rádi při představení zazpívají.
Nakonec se zdá, že „líná dcera“ zůstane sama, všichni nápadníci odcházejí hledat své štěstí jinam, a dívka už nemá žádný dárek....
Ale ještě jeden nápadník přece jen přijde a sám dárek přinese. Navíc naučí dívku i diváky zpívat písničku o svém báječném řemesle!
Didaktické prvky - řemesla, písničky, rytmizace, lidová poezie
Délka představení - cca 40 minut
Technické požadavky - větší stůl
Loutky - plošné pohyblivé stylizované postavy, cca 70 cm vysoké
Sklářská písnička
Je to přece známá věc
že ve sklárně stojí pec
v peci oheň září
a u pece skláři
namáčejí píšťaly
aby ze skla foukali
lahve, vázy, sklenice
šikovní jsou velice
Pohádky pro Dášenku
na motivy známé knížky - pořad je vhodný pro MŠ i pro ZŠ
Víte, jak to vypadá doma, když se narodí miminko? To má každá maminka moc a moc práce, protože je tady plný koš dalšího prádla, které je potřeba vyprat, vymáchat, vyždímat, pověsit, usušit, sesbírat, vyžehlit, poskládat...aby to bylo všechno čisté a připravené pro to malé miminko. A co všechno se takové miminko musí naučit!!!
A když se narodí miminko psí, má zase moc práce psí maminka - i tohle miminko se toho musí moc učit! Ale je tu i Matka Příroda, která je dobrá učitelka, a dobře a včas radí dětem i maminkám!
Navíc - s pohádkami jde každé učení lépe!
Didaktické prvky - seznámení s knížkou, písničky, rytmizace, pravá /levá
Délka představení - cca 40 minut
Technické požadavky - stůl
Loutky - Ústřední postava - Dášenka - je ve třech velikostech (cca 10 cm jako právě narozená, cca 30 cm jako dospívající, a cca 80x70 cm plošná „zvětšená“ - pro účely názorné výuky)
Další psi jsou různě výtvarně pojednané „polštáře“
„Matka Příroda“ a „Stvořitel“ jsou cca 170 cm vysoké jednoduché stylizované postavy s širokými plášti
Scénu tvoří variabilní „prádlo na šňůře“, které vytváří různé prostředí.
Píseň Matky Přírody
Příroda je naše druhá máma
má nás všechny ve svém náručí
co kdo má znát nejlépe ví sama
v pravý čas nás všechno naučí
Naučí ryby plavat
motýly lítat
obláčky plynout
kuřata pípat
zná všechny děti
i všechny stromy zná
a všechny stejně ráda má.
Když jsem já sloužil
jednoduchý příběh složený z lidových písniček a říkadel
„Nastavte své uši, lidé rozmilí
budu vám tu zpívat všelijaké noviny.
Uslyšíte písničku o červeném jablíčku,
o službě ve dvoře,
o panence, která plakala doma v komoře
a hlavně o Jeníčkovi, který měl rád Aničku.
Nastavte své uši
ať mě dobře slyší!“
U jedné zahrady stála dvě stavení. Šafářův dvůr a chudá chalupa. Do chudé chalupy vrána přinesla kluka Jeníčka, a za nějaký čas se i u šafářů narodila holčička Anička. Stejné písničky se těm miminkům zpívaly, stejné básničky se jim říkaly, jako se říkají a zpívají i dneska.
Když děti vyrostly, často si spolu hrály. Básničkami i písničkami se škádlívaly.
A když Jeník a Anička vyrostli, po sobě se dívali, pod jabloní sedávali.
Ale ještě hodně vody potokem proteče, než si Jeníček Aničku domů odvede.
Čeká je vojenské verbování, Jeníka pak služba ve dvoře, ale nakonec se Anička dočká a všechno skončí (nebo začne) dobře... Inu - Bejvávalo...
Didaktické prvky - seznámení s lidovou poezií a písničkami
pořad je vhodný hlavně pro větší pro děti v MŠ a pro nižší ročníky ZŠ
Délka představení - cca 40 minut
Technické požadavky - Jeden větší stůl, dva menší stolky nebo židle
Loutky - plošné, textilní
Scénu tvoří otáčecí nafukovací objekt
O tom, co se možná stalo
vánoční představení, hraje se pouze v prosinci, vhodné pro MŠ i ZŠ, vyšlo na CD i jako kniha
s návodem na výrobu "loutek", z nichž se sestaví "Betlém"
Čtyři vánoční příběhy, oddělené koledami. V pohádkových příbězích se na scéně postupně objevují postavy, patřící k Betlému.
Příběh první - Jak byl osel důležitý
Vůl s oslem měli stejný sen - že právě k jejich chlévu přijdou lidé slavit něco „moc důležitého“. Osel je přesvědčen, že oslavencem bude on. Přestane tedy pracovat a čeká jen na svou slávu. Večer je hladový a vrátí se domů do chléva, kde je má plné jesličky sena. Vůl je rád, že neztratil kamaráda...
Příběh druhý - Jak andělé naučili Honzu troubit
Líný Honza chtěl jenom ležet na peci, ale máma ho poslala ven, najít si nějakou práci... Přiletěli andělé a nesli zvěstování: Pokoj lidem dobré vůle.
Jenže Honza dobrou vůli neměl...
Uzavřeli s ním tedy dohodu - že mu dají takovou práci, kterou by Honza dělal rád. Jenomže Honzovi by se líbilo celý den spát. Je možné při nějaké práci celý den spát? Honza nakonec takovou práci měl... A dělal ji rád.
Příběh třetí - Jak se tři králové vydali na dalekou cestu
Králové Kašpar, Melichar a Baltazar se chystali na přílet nové hvězdy. Věděli, že hvězda má označit doopravdického krále a tak si připravili i důkazy své královské hodnosti - zlato, kadidlo a myrhu. Ale proletěla kolem králů, ani si jich nevšimla. Vydali se tedy za ní a cestou jim došlo, že hvězda letí označit krále, který bude vládnout i jim...
Příběh čtvrtý - Jak pastýři vybrali nejhezčího beránka
Tři pastýři, jeden zvoneček.... Ten zvoneček jistě patří nejhezčímu beránkovi! Ale který to je? Není divu, že se pastýři pohádali. Ale usmířil je maličký beránek, kdoví z kterého stáda vlastně byl...
Během příběhů, které se „možná“ staly, před diváky vyrostl stylizovaný Betlém. Ale něco chybí...
Příběh pátý - O tom, co se vskutku stalo...
Doplněním ústřední trojice a jejich příběhu je pak Betlém úplný
A všichni společně si mohou zazpívat: O tom, co se vskutku stalo...
Délka představení - cca 45 minut
Technické požadavky - dva větší stoly, el.zásuvka v dosahu
Loutky - cca 35 cm vysoké stylizované postavy, materiál dřevo - textil
Scéna - „Betlém“ ze štaflí, různá textilní poradí pro jednotlivé příběhy
Dračí pohádky (podzim, zima, jaro, léto)
nafukovací
čtyřdílný cyklus představení, která na sebe volně navazují
představení jsou určena dětem z MŠ, případně nižším ročníkům ZŠ
Každé představení se skládá ze dvou částí.
V první části se děti - loutky seznamují s drakem, který na první pohled vypadá jako obyčejný kopec... Ale i když je obrovský, je to dračí děťátko, které sem zabloudilo a je potřeba ho naučit všechno, co by měl znát každý... A tak se drak učí za pomoci písničky, kterou se i diváci snadno naučí a ke které se postupně přidávají další verše i doprovodné pohyby.
1/ Části těla
2/ Části obličeje
3/ Pohyby
4/ Mimika
V druhé části je drak odměněn dračí pohádkou, podle momentálního ročního období:
Podzim: O drakovi, který létal
Zima: O bílém drakovi
Jaro: O drakovi, který kvetl
Léto: O drakovi, který se chtěl koupat
Představení je možné uvést jako cyklus, probíhající během školního roku,
i je možné podle potřeby obě části libovolně kombinovat.
Didaktické prvky - části těla a obličeje, mimika, gesta, rytmizace, roční období, čas - části dne i hodiny, počasí, oblékání
Délka představení cca 40 minut
Technické požadavky: 1x židle, stůl , el. přípojka v dosahu
Loutky: „kopec - drak“ je nafukovací objekt cca 2m vysoký a 3m dlouhý „děti“ jsou molitanové textilní pohyblivé hračky cca 40cm vysoké
k ilustraci dračích pohádek jsou použity plošné obrázkové loutky, připevněné na kruhovém podkladu, s pohyblivými výrazovými prvky
Začátek dračího divadla: Když bydlíte na místě, kde je všude kolem rovina, brzy vám začne něco chybět: Pořádný kopec.... I Vašek s Aničkou si takový kopec tuze přáli. A najednou se jim přání vyplnilo. Přímo u jejich domu se kopec objevil. Ale nebyl to kopec ledajaký. Byl to kopec dračí...
Předškolácká pohádka
nafukovací, podle testu školní zralosti
Léto bylo jak má být, babička s dědou šli na procházku a cestou si povídali - že až léto skončí, bude jim bez dětí smutno… a že na ně čeká velká, nová….hrůza, chudinky děti… nu, musí to tak být!
Děti se polekaly: Co na ně čeká? Obluda? Sedmihlavá saň? A sežere je?To ne, raději se vydat do světa!
V pohádkovém světě je pohádkový zámek i pohádkový les, a žijí tam pohádkové bytosti, těch se děti nebojí. Každá z nich děti trochu zkouší a pak přidá dobrou radu. Je potřeba zahnat strach, nabrat dech a vydat se správnou cestou. Naším největším nepřítelem často bývá právě ten náš strach!
Písnička na začátek
Pojďme tam a zase zpátky
Projdeme se do pohádky
Pro malé, pro velké taky
pohádka pro předškoláky
Je to pravda, je to tak
každý býval předškolák
a kdo nebyl, brzy bude
tak to chodí skoro všude
cesta nebo pěšina
už pohádka začíná
Písnička na cestu
Jedna dvě tři čtyři pět
Kolem nás je velký svět
Nikdo neví co ho čeká
Když se vydá do daleka
Dálka může být i blízká
Každému se někdy stýská
Každý z nás se může bát
I se strachem bojovat
Ach ach ach
Já mám hrozný strach
Ech ech ech
Hrůzou tajím dech
Ou ou ou
Nohy se mi třesou
Ach ach ach
Zaženeme strach
Ech ech ech
Nabereme dech
Ou ou ou
Jít správnou cestou
Ořechová pohádka
nafukovací
Oříšky v pohádkách občas bývají. Oříšky pohádkové. V naší pohádce jsou ale největší ze všech ořechů – ořechy kokosové. Rostou na palmě a chtěly by si hrát s holčičkou Aišou.
Pomůže jim vítr, sluníčko i déšť a každý z nich se promění….
V co se může proměnit kokosový ořech…
V hudební nástroj? V loutku? V kamaráda? Každý má možnost se v něco změnit, na něco si hrát, někým se stát!
Ořechová písnička
Sem a tam se zas a znova
kývá palma ořechová
z ní je vidět do daleka
co asi v té dálce čeká…
Sem a tam se zas a znova
Kývá palma ořechová
jeden z jejích ořechů
začal tropit neplechu
Ořechová ukolébavka
Houpy hou
Vlny jdou
Do spánku
nás zanesou
spánek je čas na snění
pohádkové kouzlení
po čase kdy má se snít
přijde čas se probudit
Písnička na cestu
Dupy dupy
Ťapy ťap
Hop a skok
Capy cap
Nejtišeji chodí myši
Myši nikdo neuslyší
Zlehka našlapuje kočka
Zeleně jí svítí očka
Vesele si skáče pes
Přes louku i přes oves
Nejvíc ze všech dupe slon
Chobot má jak bombardón
Každý může něčím být
A v něco se proměnit
Byla jednou jedna hora
ekologický divadelní pořad
Informace o pořadu
pouze pro pedagogy, není třeba aby děti byly předem připraveny a seznámeny s obsahem
Pořad pracuje s divadelními, loutkovými a pohádkovými prvky, s jejichž pomocí diváci poznávají důležitost třídění odpadu, význam bioodpadu a základy ekologického chování každého jednotlivce.
Představení je rozděleno do dvou částí:
1/ Není hora jako hora
V pohádkovém příběhu se objeví nafukovací jevištní dekorace - Hora odpadková, ze které se raduje jedině Čudič (loutka, složená z plechovek), který zde žije a rád na ohni pálí všechno, co najde. Jsou tu i jeho pomocníci – Kašlal, Mával a Toměnezajímal... A Hora roste a roste.
Objeví se zde ale stateční zachránci – král Papírák, princ Plasťák a princezna Skleněnka. Ti odpad roztřídí a rozdělí horu na tři barevná království. I jejich sídla - „hrady“ - mají siluety, napovídající, z čeho jsou hradby postaveny (z papírových krabic, z plastových lahví, z lahví skleněných). Formou „reportáže“ pak vládci tří barevných království seznámí diváky s původem i významem jednotlivých materiálů.
2/ Hora plná pokladů
Vše tedy zdánlivě dobře dopadlo, ale hlavní hrdiny přesto trápí, že na jejich uklizené hoře nic neroste. Prosí tedy kouzelnici Vodu o pomoc. Voda provede diváky svým koloběhem, pošle dešťový mrak, aby horu pokropil, ale přesto pomoci nedokáže. Řešení přinese až rytíř Šlupka, který představí svojí Horu plnou pokladů – Horu kompostovou (další nafukovací objekt) a vysvětlí význam bioodpadu.
V průběhu představení jsou diváci zapojováni do děje formou krátkých debat, zážitkových prvků (kapka vody na dlani...), zpěvem a rytmizací průvodní písničky, nácvikem třídění odpadu a paměťovou fixací barevného odlišení jednotlivých kontejnerů podle druhů odpadu.
Loutky jsou vyrobené z odpovídajících materiálů – inspirace pro výrobu loutek vlastních. Všechny loutky vzniknou během představení jednoduchým spojením odpadových předmětů
Technické podmínky: prostor minimálně 4 x 2 m, stůl, el. přípojka v dosahu
Počet diváků: ideálně 20-50 vzhledem k míře interaktivity, při vyšším počtu dětí by diskuse a hry bylo nutné omezit
O Karkulce a Smolíčkovi
divadlo, zpívadlo a povídadlo pro nejmenší - o tom, čeho se bát a koho poslouchat
Pořad vznikl jako součást prevence kriminality, zaměřené na děti
Informace o pořadu:
Představení je rozděleno do tří částí:
O Smolíčkovi
O Karkulce
Šašek
Pořad pracuje s divadelními a pohádkovými prvky. Dětem je za pomoci velkého divadelního „leporela“ a jednoduchých loutek zahrána známá pohádka (upravená tak, aby v ní byly zdůrazněny důležité momenty, které jsou poté s dětmi probírány) a po každé pohádce následuje krátká diskuse o nebezpečí, které se v pohádce odehrálo. Děti jsou vedeny k tomu, aby hodnotily, jak pohádkové postavy jednaly, a diváci pak sami vymýšlejí podobné situace, které mohou skutečně nastat.
V pohádce se pak hledají rady, jak se v které situaci mají děti chovat. Formou přístupnou i nejmenším dětem jsou probírány a zdůrazňovány obecně platné zásady sociální bezpečnosti.
Součástí scény jsou dvě cca 60cm vysoké statické „loutky“ dětí, které v závěrečné části hrají spolu s šaškem a při pohádkách mohou divadelně vstupovat do diskuse, pokud by bylo potřeba vyslovit postoj či reakci, která nezazněla od diváků.
Mezi jednotlivými částmi jsou zařazeny za doprovodu kytary jednoduché písničky, které se děti snadno naučí a mohou se zapojit se zpěvem či následnou rytmizací
Metodická příprava dětí před představením není nutná
Délka pořadu: cca 45 minut
Scéna: prostor cca 3x5m (běžně ve třídě či v herně MŠ)
Loutková scéna: „leporelo“ jako scéna a kulisy pohádek, plošné loutky 20-25cm
Šašek – nafukovací „loutka“ - divadelní objekt, výška cca 2,5 m
Černobílé vykřičníky
divadlo a povídadlo pro školáky - o dobru a zlu, o strachu a statečnosti, o šikaně
Pořad vznikl jako součást projektu Prevence šikany na Základních školách
Zadavatel - Pracovní skupina prevence rizikového chování při městě Semily
Informace o pořadu:
Představení je rozděleno do tří částí:
Dvě hory
V pohádkách vítězí dobro
Záleží na každém z nás
Stručný obsah (pouze pro pedagogy, není žádoucí obsah s diváky předem probírat):
V úvodu před diváky stojí dva nafukovací objekty - jeden černý, druhý bílý, jako symbolické "hory" protikladných hodnot a termínů: dobro – zlo, zdraví – nemoc, soucit – pohrdání, statečnost – zbabělost atd. (diváci sami doplňují termíny a hodnoty) a jako protiklad všeho dobrého a shrnutí všeho zlého se zde nakonec objeví termín „šikana“.
Zároveň s ní na obou stranách vykřičníky, protože tenhle symbolický střet "dobra a zla" je věc vážná a důležitá, týká se každého z nás.
Dobro vítězí v pohádkách – krátce si tedy připomeneme tu o Dlouhém, Širokém a Bystrozrakém a potom se nad ní zamyslíme....
Každý z titulních hrdinů by mohl být objektem šikany pro své vybočování z "normálu".
Princ - od pohledu krásný, bohatý, úspěšný... ale co by zmohl bez jejich pomoci?
Princezna - V téhle pohádce je klasickou obětí domácího násilí, které je v mnohém se šikanou totožné
Čaroděj - lásky neschopný tyran, který miluje jen sám sebe a svou domnělou moc a nadřazenost.
Ale i on byl kdysi malý kluk, možná mu někdo ubližoval a teď se mstí, posílá zlo dál.
Je to vlastně otrokář. Co je otrokářství? Nadvláda nad někým jiným, často bezohledná a krutá.
Marcus Tullius Cicero řekl: "Největší touhou otroka není pouze svoboda. Otrok především touží vlastnit svého otroka". Podobné je to se šikanou. Ten, kdo je šikanovaný, často později záměrně i nevědomky posílá tohle zlo dál.
Kde se to zlo vlastně vzalo? Kde je jeho začátek? V lidech? V nás?
Skoro nic není tak černobílé, jako ty naše divadelní hory. Každý z nás občas zatouží nejen v něčem vyniknout, ale i povýšit se nad ostatní či provést nějakou škodolibost. Kdekdo z nás už možná viděl, jak je někomu ubližováno a bál se zastat, jít na pomoc.Vidět zlo a mlčet znamená zlu pomáhat.
V indiánskáé legendě říká děda vnukovi, že v každém z nás se perou dva vlci. Jeden ten vlk je dobro, statečnost, ohleduplnost... ten druhý vlk je zlo a vše, co k němu patří. Kluk se ptá: A který z těch vlků vyhraje? Odpověď zní: No přece ten, kterého lépe krmíš....
Horror v české pohádce
doplněk literární výchovy
Diváci se ocitají v "muzeu", kde je nerudná uklízečka - milovnice horrorů- nedobrovolně donucena ujmout se role průvodce. Neochotně vítá návštěvníky a má za úkol je provést výstavou, věnovanou sběratelům pohádek.
Součástí výstavy jsou i knihy, ze kterých má návštěvníkům přečíst ukázky. A při předčítání zjistí, že mnohé pohádky jsou vlastně horrory!
A tak za pomoci dalších vystavených exponátů začne vybrané scény ze známých pohádek stylizovaně a zároveň naturalisticky hrát...